Няма активни спектакли към това събитие!
ФЕСТИВАЛ АЛЕГРА 2023 - Билети
Детайли за събитието
ФЕСТИВАЛ АЛЕГРА 2023 Г.
Концертите на Алегра през сезон 2023 г. ще бъдат в Централния военен клуб и Софийска градска художествена галерия. Сред техните виртуозни солисти тази година са трио Гарлицки, които на 16 юли ще изнесат в СГХГ концерта си Tria in Unum с произведения на Йозеф Хайдн и Йоханес Брамс. Ден след това, на 17 юли, в Централния военен клуб ще чуете концерта “Истински сериозно” с участието на цигуларите Александър Ситковецки, Григори Асс, виолиста Алесандро Д'Амико и вече познатия на софийската публика чело вируоз Ласло Феньо с музиката на Бетовен, Шуберт и Менделсон. Отново в Централния военен клуб на 20 юли фестивалният оркестър Алегра с диригент Николас Паске и солист Александър Ситковецки ще предложат на публиката любимия концерт за цигулка от П.И. Чайковски както и втора симфония от Л.в. Бетовен. Това са само част от концертите в програмата на Алегра 2023, а сред останалите звезди на тазгодишното издание на фестивала са Нимрод Гуез, Вилфрид Щреле, Джовани Ньоки, Петър Найденов, Лора Маркова, Сион Найман и Алп Туна.
Повече за програмата и солистите на фестивала можете да научите на
ФЕСТИВАЛЕН БИЛЕТ 16 ЮЛИ – 21 ЮЛИ 2023 Г.
Със закупуването на фестивален билет вие подкрепяте фестивала и неговата кауза и получавате:
- Вход и специални места за всички концерти от фестивалната програма за 2023 година
- Покана за чаша вино с нашите солисти на откриващия фестивала концерт
16 юли 2023 г. ОТКРИВАНЕ
Елена Гарлицки - пиано
Борис Гарлицки - цигулка
Кирил Злотников - виолончело
Програма:
Йозеф Хайдн
Клавирно трио №42, ми бемол мажор Hob. XV:30
Йоханес Брамс
Клавирно трио в сол мажор (по Струнен секстет оп.36)
Бог обича Троицата. А и за интригуващ, увличащ разговор трима са по-добре от двама. Едно от късните клавирни триа на Хайдн ни припомня определението, което английски джентълмен дава на музиката му: Величествено, но твърде шумно! Сюрпризите, които татко Хайдн предлага на слушателите си са и пикантни и забавни, и лирични, и галещи. Това е истинско трио, а не соната за цигулка с облигатен клавир и дублиращо басовата линия чело, истински диалогична пиеса с размера и обема на симфония. А как една пиеса за 6 струнни инструмента се е „свила“ наполовина, без да загуби нищо от блясъка и съдържателността си ще разберете, слушайки Брамсовия Втори секстет, превърнат в клавирно трио.
А колко различни светове ни представят Хайдн и Брамс…
17 юли 2023 Г. ИСТИНСКИ СЕРИОЗНО
Александър Ситковетцки - цигулка
Григори Асс - цигулка
Алесандро Д'Амико - виола
Ласло Феньо - виолончело
Програма:
Франц Шуберт
Quartettsatz в до минор, D 703
Лудвиг ван Бетовен
Струнен квартет във фа минор оп.95 („Сериозен“)
Феликс Менделсон-Бартолди
Струнен квартет №6 във фа минор
За разлика от Бетовен, Шуберт и Менделсон не са добавили определението „сериозен“ към квартетите си. Но и трите квартета са именно сериозни, драматични, вълнуващи. По особен начин строго страстни. Пречистващи с патоса си, сякаш помитаща буря от звуци. „Виждал ли си гора след буря и дъжд – Всичко се е изправило и блести, по-красиво от преди - О, ти, душа също се нуждаеш от буря“ пише поетът Петер Алтенберг. И е прав. Убедете се, причастете се към високите вълнения на тримата Композитори, слушайки!
18 юли 2023 Г. ………КОЛКОТО ПОВЕЧЕ…………
Григори Асс - цигулка
Лора Маркова - цигулка
Нимрод Гуез - виола
Алесандро Д'Амико - виола
Кирил Злотников - виолончело
Джовани Ньоки - виолончело
Петър Найденов - контрабас
Програма:
Волфганг А. Моцарт
Струнен квинтет в до мажор KV.515
Арнолд Шьонберг
Просветлена нощ за струнен секстет оп.4
Увеличаваме броя на музициращите – квинтет, секстет… какво ли да очакваме от това? По-голямо богатство на средствата за изразяване, повече благодатни музикални лабиринти, неочаквани находки и комбинации.
Струнните квинтети на Моцарт са опусите, които той е писал вероятно с най-голямо удоволствие и отдаденост. Майсторът, когато обслужва и играе с гения си е десет пъти Майстор. Радостта от хрумванията, от сложността на мислите – а виртуозно лекото им излагане – ето и радостта за този, който слуша и следи притихнал свободната игра на композитора. Струнният секстет на Шьонберг е разгърната романтична панорама на едно чувство, проследено в неговите перипетии – стъпка по стъпка ние ще чуем дори – видим - възвишената поема на Р. Демел, станала литературна основа на композицията. Смяната на най-фини струнни бои, смесването им, различните звукови „мазки“ подкупват слушателя с богатството и изменчивостта си. А това е едва 4-ти опус на младия самоук!
19 юли 2023 г. THE NEXT GENERATION ORCHESTRA
The Next Generation Orchestra
Борис Гарлицки - цигулка
Алесандро Д'Амико - виола
Кирил Злотников - виолончело
Лора Маркова - цигулка
Апл Туна – контрабас
Програма:
Волфганг А. Моцарт
Serenata Notturna в ре мажор KV.239
Феликс Менделсон-Бартолди
– Концерт за цигулка в ре минор
Дмитрий Шостакович
Камерна симфония в до минор оп.110а
И ето – струнен квартет, само че „по-масов“, както се казваше в старата комедия „Карнавална нощ“. Порасналият струнен квартет се нарича вече струнен оркестър (с контрабаси!) и звучи съвсем различно от родителя си.
Сигурно и днес Моцартовата Serenata Notturna би отключила дигитализираното сърце на онази, под чиито прозорец бъде изсвирена. Нейният ласкав шарм, галантното и, нежно остроумие до днес милват слуха и ума на публиката – а дори и на музикантите. Добавената партия на тимпани има какво да покаже в последната част, но… нека не издаваме тайни. Младежкият концерт на Менделсон с оправданите си дължини дава простор на виртуозна изява на солиста, и то в едно развълнувано съкровено-романтично изявление. Съвсем не романтичен, но строг, дори суров в изказването си е Шостакович. Камерна симфония е преработка от Рудолф Баршай на Осмия квартет, посветен „на жертвите на фашизма“, както гласи посвещението. Както винаги Шостакович дава глас чрез музиката си на засегнатите, онеправданите, мъртвите, отхвърлените и забравени. И им изгражда с това паметник неръкотворен.
20 юли 2023 г. - ALLEGRO ORCHESTRALE
Фестивален оркестър Алегра
Николас Паске - диригент
Александър Ситковецки - цигулка
Програма:
Лудвиг ван Бетовен
Увертюра Егмонт оп. 84
П. И. Чайковски
Концерт за цигулка в ре мажор оп.35
Лудвиг ван Бетовен
Симфония №2 в ре мажор оп.36
Бетовен пише с въодушевление поръчаната му музика към пиесата на Гьоте “Егмонт”. Образът на Егмонт, граф Ламорал въплъщава идеално идеалния образ на героя, така търсен от композитора. Историческите обстоятелства благоприятстват вдъхновението на Бетовен - войските на бившия Бетовенов идол – първият консул Бонапарт обсаждат Виена и я окупират. Музиката към “Егмонт” се състои от 9 номера и предшестваща спектакъла увертюра. Тази увертюра в съвършена форма и ограничено време “изиграва” музикално събитията в пиесата и дава драматична квинтесенция на случващото се. Изградена като сонатно Allegro с бавно, подобно на погребална сарабанда встъпление и стремително увличаща кода, увертюрата с музикалното си съвършенство и драматургична нагледност остава образец на драматичния стил на Бетовен.
Концертът за цигулка на Чайковски е несъмнено труден. Но тази несъмненост отстъпва пред блясъка на поетичните сцени, които се редуват с театрална – или почти литературна зримост в музиката. Сякаш с интерес, меланхолия или изненада разгръщаме страниците на някой от големите руски романи от епохата. Или солист и оркестър ги разгръщат вместо нас?
Бляскав и увличащ финал на програмата ще сложи Втора симфония от Бетовен. Композирана във време на трудности и огорчения, тя носи светлината на надеждата и дързостта на новатора; ъгловата, внезапно галантна, понякога изненадващо, „хайдновски“ непочтителна, тази симфония неизменно радва слушателите.
21 юли 2023 г. СТРУННИ ПЕЙЗАЖИ
Нимрод Гуез - цигулка
N.N. - цигулка
Волфрид Щреле - виола
N.N. - виола
Джовани Ньоки - виолончело
Сион Найман - виолончело
Програма:
Антон Аренски
Квартет №2 за цигулка, виола и 2 чели в ла минор оп.35
Йоханес Брамс
Струнен секстет №1 в си бемол мажор ор.18
Отново квартет след големия оркестър? Руският композитор Антон Аренски пише един особен струнен квартет – вместо традиционните две цигулкови партии, пише две партии за виолончело (Моцарт например предпочита да раздели пък виолите – в квинтетите си, в Симфония-концертанте). Любопитни ли сме да чуем звучността на този необичаен квартет? Вярвам, че топлият и човешки изразителен глас на двете чели ще оформя и характера на музикатаВ първата си композиция за голям струнен ансамбъл Брамс постъпва по-справедливо – всички партии са по 2, ала впечатлението е, че чуваме много повече инструменти. Развълнуваната, ала приказна и някак уютна като характер и протичане музика на съвсем младия Брамс показва чудеса от техническо майсторство и изобретателност. А авторът е бил толкова млад, че Йозеф Йоахим си спомня, как на първата репетиция на секстета, авторът срамежливо се бил сврял в дъното на залата и не искал в никакъв случай да се показва.