СЕВИЛСКИЯТ БРЪСНАР  - Билети

BG Sevil200 - Билети ©

Няма активни спектакли към това събитие!

Детайли за събитието


СЕВИЛСКИЯТ БРЪСНАР    06.07./ 21:00ч. – Летен театър


 


Oпера от ДЖОАКИНО РОСИНИ


Диригент КРЪСТИН НАСТЕВ


Режисьор АНТОНИО ПЕТРИС


ОРКЕСТЪР И ХОР НА ДЪРЖАВНА ОПЕРА ВАРНА


 



 



ГРАФ АЛМАВИВА     Хрисимир Дамянов


РОЗИНА                       Илина Михайлова


ФИГАРО                       Пламен Димитров


ДОН БАЗИЛИО           Евгений Станимиров



 


Севилският бръснар - Фигаро, е нает от граф Алмавива, за да му помогне да получи ръката на красивата Розина. По негов съвет графът се маскира като студент, войник и учител, опитвайки се да измами дон Бартоло, който строго бди над девойката. В крайна сметка Бартоло е надхитрен и поставен на колене от цялата невъобразима галимация, създадена от героите на сцената.


По време на пребиваването му в Рим херцог Сфорца-Чезарини предлага на Росини да напише опера за театър „Аржентина“, на който той е собственик. Росини приема предложението и в договора се определят условията: операта да бъде готова за откриването на карнавала през февруари; композиторът да присъства на репетициите и да дирижира първите спектакли; възнаграждението ще бъде четиристотин римски скуди, платими след третото представление. Не е определен нито сюжет, нито либретист. Обаче времето минава, а Росини не получава текст. Когато остава един месец до срока за представянето на завършената опера, Росини сам предлага да я композира върху сюжета на „Севилският бръснар“ от Бомарше (1732-1799). Именитият френски драматург Пиер Бомарше написва първата част от своята трилогия „Севилският бръснар, или Напразна предпазливост“ през 1773 г., а пиесата е поставена в Комеди Франсез две години по-късно. Театърът приема предложението на композитора.


            Вестта за създаването от Росини на опера върху сюжет на „Севилския бръснар“ предизвиква вълнения в музикалните среди. Да се пише музикално-сценична творба, даже от такъв вече знаменит композитор като Росини върху сюжет, на който Джовани Паизиело (1740-1816) е създал една от най-хубавите италиански комични опери, се схваща като нечувана дързост.


            Либретистът Чезаре Стербини (1784-1831), автор на текста и на предишната опера на Росини – „Торвалдо и Дорлиска“, преработва значително комедията на Бомарше. Тя загубва немалко от своята изобличителна сила. Макар че Стербини се е старал да запази основните черти на героите, някои от тях сега са обрисувани по-различно. Така граф Алмавива от типичен представител на аристокрацията се превръща в симпатичен оперен любовник. Стербини е добър познавач на сцената и написва едно наистина сполучливо либрето за комична опера.


            Росини е дотолкова завладян от сюжета на „Севилският бръснар“, че се залавя с истинска страст за написването на музиката. Творческият процес у композитора е винаги напрегнат и кратък, но създаването на най-значителното негово дело му отнема най-малко време. Някои изследователи твърдят, че Росини е написал „Севилският бръснар“ за 12 дни.