СЕВИЛСКИЯТ БРЪСНАР - Билети

BG Sevilski200 - Билети ©

Няма активни спектакли към това събитие!

Детайли за събитието

СЕВИЛСКИЯТ БРЪСНАР    31.03./ 19:00ч. – Основна сцена

 

Oпера от ДЖОАКИНО РОСИНИ

Диригент КРЪСТИН НАСТЕВ

Режисьор АНТОНИО ПЕТРИС

ОРКЕСТЪР И ХОР НА ДЪРЖАВНА ОПЕРА ВАРНА

 

 

ГРАФ АЛМАВИВА     Хрисимир Дамянов

ДОКТОР БАРТОЛО     Людмил Петров

РОЗИНА                       Мария Павлова

ФИГАРО                       Свилен Николов

ДОН БАЗИЛИО           Евгений Станимиров

ФИОРЕЛО                    Илко Захариев

БЕРТА                          Елеонора Христова

ОФИЦЕР                      Петър Петров

 

 

Севилският бръснар - Фигаро, е нает от граф Алмавива, за да му помогне да получи ръката на красивата Розина. По негов съвет графът се маскира като студент, войник и учител, опитвайки се да измами дон Бартоло, който строго бди над девойката. В крайна сметка Бартоло е надхитрен и поставен на колене от цялата невъобразима галимация, създадена от героите на сцената.

По време на пребиваването му в Рим херцог Сфорца-Чезарини предлага на Росини да напише опера за театър „Аржентина“, на който той е собственик. Росини приема предложението и в договора се определят условията: операта да бъде готова за откриването на карнавала през февруари; композиторът да присъства на репетициите и да дирижира първите спектакли; възнаграждението ще бъде четиристотин римски скуди, платими след третото представление. Не е определен нито сюжет, нито либретист. Обаче времето минава, а Росини не получава текст. Когато остава един месец до срока за представянето на завършената опера, Росини сам предлага да я композира върху сюжета на „Севилският бръснар“ от Бомарше (1732-1799). Именитият френски драматург Пиер Бомарше написва първата част от своята трилогия „Севилският бръснар, или Напразна предпазливост“ през 1773 г., а пиесата е поставена в Комеди Франсез две години по-късно. Театърът приема предложението на композитора.

            Вестта за създаването от Росини на опера върху сюжет на „Севилския бръснар“ предизвиква вълнения в музикалните среди. Да се пише музикално-сценична творба, даже от такъв вече знаменит композитор като Росини върху сюжет, на който Джовани Паизиело (1740-1816) е създал една от най-хубавите италиански комични опери, се схваща като нечувана дързост.

            Либретистът Чезаре Стербини (1784-1831), автор на текста и на предишната опера на Росини – „Торвалдо и Дорлиска“, преработва значително комедията на Бомарше. Тя загубва немалко от своята изобличителна сила. Макар че Стербини се е старал да запази основните черти на героите, някои от тях сега са обрисувани по-различно. Така граф Алмавива от типичен представител на аристокрацията се превръща в симпатичен оперен любовник. Стербини е добър познавач на сцената и написва едно наистина сполучливо либрето за комична опера.

            Росини е дотолкова завладян от сюжета на „Севилският бръснар“, че се залавя с истинска страст за написването на музиката. Творческият процес у композитора е винаги напрегнат и кратък, но създаването на най-значителното негово дело му отнема най-малко време. Някои изследователи твърдят, че Росини е написал „Севилският бръснар“ за 12 дни.